Sinds 2020 gold er voor het Lisserwegviaduct, Hoofdvaartviaduct en de Kaagbrug al een gewichtsbeperking van 100 ton. Deze wordt nu verlaagd naar 50 ton. Dit betekent dat zogeheten exceptioneel transport geen gebruik meer kan maken van deze viaducten en brug. Regulier vrachtverkeer heeft geen last van deze beperking. De extra maatregel is nodig, omdat de constructie van de hoge brug over de Hoofdvaart, onderdeel van het Hoofdvaartviaduct, verslechtert. Dit is gebleken uit een recente inspectie. Door de nieuwe gewichtsbeperking wordt het Hoofdvaartviaduct minder belast door zwaar verkeer. Zo houden we de constructie veilig en de A44 beschikbaar.
Het al eerder ingevoerde inhaalverbod voor vrachtwagens en bussen blijft nog steeds van kracht. En op de lage brug van het Hoofdvaartviaduct geldt reeds een beperking van 20 ton.
Vaker inspecteren
De nieuwe gewichtsbeperking is niet de enige extra maatregel in aanloop naar de vervanging. Martijn van Kampen, assetmanager bij Rijkswaterstaat: ‘Deze viaducten en brug zijn écht oud, zo’n 90 jaar, en bijna einde levensduur. Dat maakt de kans op mankementen groter dan normaal. Daarom inspecteren we ze vanaf 2021 al jaarlijks in plaats van om de zes jaar. Bij het Hoofdvaartviaduct zijn we nu overgegaan naar twee keer per jaar. En bij risicovolle punten gaan we vaker langs voor een inspectie, zoals op plekken waar een scheur in het beton zit. We houden nauwkeurig bij hoe snel de scheur groeit en of deze niet te groot wordt.’
Overbruggingsmaatregelen
Waar nodig kan Rijkswaterstaat na een inspectie verdere ‘overbruggingsmaatregelen’ nemen. Van Kampen: ‘Zo ontdekten we onlangs loszittend beton bij het Hoofdvaartviaduct. Deze stukken gaan we nu verwijderen en het viaduct daarna met nieuw beton herstellen. Met deze en andere maatregelen zorgen we ervoor dat het verkeer tot aan de vervanging van de viaducten en brug veilig over de A44 kan blijven rijden.’
.jpg)